Daniel Mauer – Experienţe de moarte iminentă

experiente-de-moarte-iminenta

Medici, cardiologi, neurologi, reanimatori au descoperit recent ca constiinta unor pacienti care au fost considerati morti ramasese operationala. Dar ramasese operationala in afara corpului lor! Ea ii supravietuise acestuia din urma, in ciuda constatarii opririi inimii, a respiratiei si a oricarei activitati a creierului. Intr-adevar, odata reanimate, acesti oameni salvati de la moarte au descris in detaliu ceea ce observasera din interventia medicala efectuata in cursul presupusei lor morti. Relatari coroborate de martori, medici, infirmieri, ingrijitori prezenti la fata locului.

Aceste miracole nu ne pot face sa nu ne intrebam: Care este statutul exact al constiintei? Se gaseste ea cu adevarat in trup? Cum poate ea sa ramana activa, odata creierul “stins”? Ii supravietuieste ea?


Intrebari cu atat mai actuale cu cat unele rapoarte medicale, urmand unor anchete de mare amploare, incurajeaza ideea ca constiinta ar supravietui la oprirea inimii si a creierului, autorii mergand pana la a sugera ca ea nu este incarcerata in corp! Si la o constatare de acelasi ordin ajung si lucrarile unor neurologi specializati in starile meditative.

A sustine ipoteza supravietuirii nu inseamna, cu siguranta, a favoriza un regres al gandirii, asa cum pretind oamenii ratiunii. Perseverand in a-i nega pertinenta, acestia risca sa rateze o treapta din ascensiunea catre adevar. In anii din urma, studii stiintifice ireprosabile au furnizat noi indicii. Indicii decisive, dar, din pacate, ignorate de marele public, chiar si de oamenii de stiinta direct interesati. O lacuna pe care aceasta carte isi propune sa o corijeze.

Lucrarea lui Daniel Mauer tratează problematici care nu numai că sunt foarte actuale, dar sunt şi la temelia viitorului societăţii omeneşti. Sunt cruciale, deşi trec relativ neobservate în şuvoiul de informaţii care ne copleşeşte. În mass-media îşi găseşte ecou un interes din ce în ce mai mare al contemporanilor noştri faţă de „chestiunea spirituală”, care ar tinde să iasă din cadrul religiilor importante şi ilustrează o căutare tot mai vie a sensului. La rândul ei, ştiinţa descoperă insondabilul, premisele şi manifestările unei conştiinţe umane la posibilităţi practic „incredibile”. De la experienţele de moarte iminentă (EMI) la extazul mistic, extraordinara panoramă a stărilor modificate de conştiinţă furnizează un evantai de elemente convergente în favoarea ipotezei unei independenţe şi unei posibile supravieţuiri a conştiinţei după moartea corpului fizic.

Deşi acest lucru poate părea absurd sau pur şi simplu „prea frumos ca să fie adevărat”, merită să zăbovim asupra acestei ipoteze fără a aştepta să-i treacă vremea, pentru că ea îmbie la o recitire a vieţii înseşi. Nu este vorba propriu-zis despre a alcătui o teorie asupra vieţii de după moarte, ci despre a da sens existenţei noastre, aici şi acum.

Pe vremea lui Hipocrat, această pierdere neaşteptata de conştienţă, trăsătură comună a crizei de epilepsie şi a experienţelor transcendentale, constituia elementul esenţial al confundării celor două fenomene. Această confuzie este cu atât mai mult de înţeles cu cât relatările făcute de pacienţii care sufereau crize parţiale se suprapuneau cu cele ale persoanelor care trăiau această experienţă, în vremurile acelea îndepărtate. La vremea aceea, cum nu existau psihiatri, nu avea cine să explice aceste fenomene folosind o terminologie şi modele conforme gândirii din ziua de azi. Aşadar, singura alternativă era să se explice lucrurile, pur şi simplu, aşa cum se petreceau, integrându-le în catalogul credinţelor în vigoare.

Asemănarea cu trăsătura sfântă a fenomenului părea evidentă în cazul traumatismelor craniene, cu pierderea conştienţei, care se deschideau spre relatările experienţelor de moarte iminentă. Astfel, orice sincopă, excludere temporară din lumea celor vii, echivala cu un sejur la zei. Ţinând seama de numeroasele conflicte care au marcat acea perioadă, ocaziile de a experimenta o pierdere a conştienţei erau cel puţin la fel de frecvente ca în ziua de azi. Nu este, aşadar, surprinzător că relatarea cea mai veche a unei trăiri de tip EMI, Epopeea lui Ghilgameş, pune în scenă un rege războinic. Tot astfel, prima naraţiune atribuită unui scriitor cu identitate clară (Platon, contemporan cu Hipocrat) este legată de un alt războinic, Er din Pamphylia. Cât despre riscurile de accidente din viaţa cotidiană, prin cădere, înec, zdrobire sau diverse intoxicaţii alimentare, acestea nu întârziau să-şi producă lotul de come şi epilepsii dobândite. Dintre toate victimele de război sau ale accidentelor, la care sincopa constituia trăsătura comună, cei care scăpau cu zile şi reveneau la viaţă cu relatarea unei călătorii în afara corpului erau consideraţi un fel de semizei, sau măcar nişte mesageri ai zeilor. Această întâlnire privilegiată cu divinităţile le conferea un prestigiu anume, legat de o cunoaştere de la care ceilalţi muritori erau excluşi. Asemenea interpretări, referitoare la ideea unei forme de viaţă după moarte, erau pe placul credinţelor populare în transmigrarea sufletelor şi în existenta forţelor supranaturale.”

Prefaţă de Jocelyn Morisson … 7
Cuvânt-înainte … 11

PARTEA ÎNTÂI SUPRAVIEŢUIREA FAŢĂ CU ŞTIINŢA

Capitolul 1: Mărturii inexplicabile … 23
Cu ocazia unei operaţii pe cord … 24
În timpul unei come profunde … 26
În timpul unei operaţii pe creier … 27
O verificare delicată … 33

Capitolul 2: Ştiinţa confirmă … 43
Dovada prin stimularea electrică … 44
Între misticism şi scientism … 46
O descoperire întâmplătoare … 50
Limitele interpretării ştiinţifice … 52
Decorporalizarea şi experienţa morţii iminente … 54
Fenomene „corecte din punct de vedere ştiinţific” … 57

Capitolul 3: Să lăsăm loc paradigmei … 63
Tema supravieţuirii în societatea occidentală … 63
Un ostracism încărcat de consecinţe … 66
Despre dificultatea de a face dovada impalpabilului … 71
Ştiinţa nu este omniscientă … 73
Ceea ce nu este explicat de obicei … 76
Calea metafizicii … 79
Depăşirea tabuului morţii … 83
Reabilitarea unei anumite idei a vitalismului … 85

Capitolul 4: Decorporalizarea, obiect de studiu pentru ştiinţă? … 89
Partea de raţiune … 89
Lărgirea câmpului de investigaţie … 91
Enigma memoriei … 94
Supraconştiinţă şi energie fundamentală … 97
Către o evaluare ştiinţifică a supravieţuirii? … 102
Modalităţile experimentării … 104
Despre dificultatea de interpretare a decorporalizării … 109
Decorporalizare şi autonomia conştiinţei … 111
Un receptor biologic … 114
Epilepsia, analogii interesante … 119
Experienţă transcendentală şi boală sfântă … 122

PARTEA A DOUA CREDINŢELE FAŢĂ CU SUPRAVIEŢUIREA

Prezentare … 127

Capitolul 5: Parapsihologia … 131
Experienţele transcendentale şi paranormalul … 132
Câteva puncte de reper … 134
În vârtejul ideilor … 135
Cercetarea parapsihică se organizează … 141
Spiritism şi parapsihologic: amalgamul fatal … 143
Parapsihologia, noua ştiinţă a paranormalului … 147
Paranormalul să fie el solubil în ştiinţă? … 150
O parte din real care îi scapă ştiinţei … 154
O recunoaştere pe jumătate … 158
Realitatea psi, măr al discordiei … 160
Ce legături sunt între materie şi conştiinţă? … 163
Contribuţia la o reînnoire explicativă … 167
Decorporalizarea şi munca de informaţii … 171

Capitolul 6: Reîncarnarea … 177
Prezentare … 177
1. Ancheta lui Ian Stevenson … 183
Xenoglosia … 187
Talente de excepţie … 188
Stigmate inexplicabile … 190
Adevărate puncte slabe … 192
2. Regresiunea sub hipnoză … 194
De la contele de Rochas la Raymond Moody … 194
Caracteristicile regresiunii … 200
Trăirea unor experienţe de moarte iminentă în vieţile anterioare … 202
Întrebări fără răspuns … 206
3. Bardo Thodol … 208
Originile cărţii Bardo Thodol … 209
Un mod de folosire pentru „a muri” … 211
Reîncarnare sau nirvana … 213
Răspunzător de destinul propriu … 217
Similitudini şi coincidenţe … 218
4. Supraconştiinţă şi reîncarnare … 222

Capitolul 7: Religia monoteistă … 226
1. Contextul … 227
Ce înseamnă Dumnezeu pentru omul de ştiinţă? … 227
Dumnezeu – prizonier al religiilor? … 230
Misticism şi religie … 234
Dogme învechite … 236
Reabilitarea adevărului istoric … 238
Calea „biocosmică” … 241
2. O lumină aruncată asupra monoteismului … 243
Oare Dumnezeu face politică? … 243
Mai mulţi mesia, un singur ales… contestat … 245
Omul-zeu de la originea religiilor … 248
Pe urmele faraonilor … 250
La început a fost lumina … 255
Monoteismul se expatriază … 260
Traiectoria luminoasă a lui Moise … 263

Concluzie: Redefinirea priorităţilor din viaţă … 270

Anexe … 277
1. Experienţa de moarte iminentă … 279
Scurt istoric … 280
Contextul cercetării … 282
Caracteristicile EMI… 284
Interpretările ştiinţifice … 294
Ipotezele psihologice şi psihiatrice … 294
Ipotezele neurochimice … 298
Ipotezele neurologice … 302
2. Două mărturii ale experienţelor de moarte iminentă … 305
Când imposibilul devine realitate … 305
O curbă lungă … 309
3. „Jocul” fularului (Plachetă de informare editată de APEAS) … 315
4. Credinţă raţională, superstiţie şi spiritism … 321
De la credinţa raţională … 321
… la superstiţie … 323
Spiritismul … 326

Bibliografie … 334

Editura: Pro Editura (Dinasty Books)
Nr. pagini: 350
Format: 15×22,5 cm
Pret intreg: 39 RON

Linkuri unde se poate comanda:

Pe site-ul editurii aici, sau aici sau aici sau aici

Surse: http://dinastybooks.ro, https://www.eusunt.ro

Alte carti publicate de Pro Editura (click pe imagine):

l-cancerul-boala-tristetii

09-stiinte-secrete

70_introducere_in_ezoterism

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s