Calea meditaţiei interioare – Joseph Goldstein, Jack Kornfield

calea-meditatiei-interioare_mAceasta este cea mai recentă carte publicată de Editura Herald, în cadrul colecției Alter Ego. Calea meditaţiei interioare este o călătorie întreprinsă pentru a ne înţelege corpul, mintea şi viaţa şi a vedea limpede adevărata natură a realităţii. În opinia autorilor, înţelepciunea nu înseamnă o anumită experienţă specială, nici o serie de idei sau un tip de cunoaştere ce poate fi acumulată. Ea este un proces continuu de descoperire ce se desfăşoară atunci când trăim echilibrat şi total conştient în fiecare moment. Ea se naşte din sinceritatea şi deschiderea noastră autentică şi poate să ducă spre o cu totul altă lume a libertăţii.

Esenţa trezirii este întotdeauna aceeaşi: să vezi clar şi nemijlocit adevărul experienţei tale în fiecare moment, să fii conştient, să fii capabil de prezenţă conştientă (mindfulness). Această practică este o dezvoltare sistematică şi o deschidere a conştienţei pe care Buddha a numit-o „cele patru fundamente ale prezenţei conştiente: conştiinţa corpului, conştiinţa emoţiilor, conştiinţa fenomenelor mentale şi conştiinţa adevărurilor, a legilor experienţei. Reuşita în cultivarea prezenţei conştiente este binele cel mai înalt, care modelează din interior toate aspectele vieţii noastre…”

Pe măsură ce aptitudinea noastră pentru prezenţa conştientă sporeşte neîncetat, ne putem pomeni plini de bucurie şi extaz. Aceste stări se nasc dăruindu-ţi fără rezerve atenţia şi dovedind un interes profund faţă de momentul prezent. Această bucurie provine din deplinătatea fiinţei noastre, nu din obiectul concret pe care ni-l aduce momentul. O privelişte, un sunet, un gust – orice ar fi acest obiect, nu el este sursa. Când această bucurie neasemuită este prezenţa, furia şi frica nu ne mai coplesesc şi putem gusta un alt nivel al libertăţii.

Iată și cuprinsul cărții:

PREFAŢĂ … 5
CUVÂNT ÎNAINTE … 6
MULŢUMIRI … 7

PARTEA ÎNTÂI – Înţelegerea practicii

  1. Descoperind esenţa meditaţiei … 11
  2. De ce să medităm? … 29
  3. Instrucţiuni pentru meditaţie … 43
  4. Dificultăţi şi obstacole … 52
  5. Niveluri mereu mai profunde de practică … 75

PARTEA A DOUA – Antrenarea inimii şi a minţii

  1. Cei şapte factori ai trezirii … 97
  2. Viaţa lui Buddha … 123
  3. Libertatea înfrânării … 140
  4. Suferinţa: Poarta de acces spre compasiune … 153

PARTEA A TREIA – Sporirea înţelepciunii

  1. Înţelegerea karmei: Cauza şi efectul … 169
  2. Înţelegerea karmei: Eliberarea … 185
  3. Cele cinci facultăţi spirituale … 192
  4. Cele trei caracteristici fundamentale … 208
  5. Perspective asupra realităţii … 227
  6. Calea slujirii … 240
  7. Practica integratoare … 259

GLOSAR … 283

Mai jos puteți citi un scurt fragment din carte:

ÎNŢELEGEREA CORECTĂ

“Calea trezirii începe cu etapa pe care Buddha a numit-o „înţelegere corectă”. Înţelegerea corectă are două părţi. La început, ea pune o întrebare legată de inimile noastre. Ce preţuim cu adevărat, ce anume contează cu adevărat în această viaţă? Vieţile noastre sunt destul de scurte. Copilăria noastră trece foarte repede, apoi trec adolescenţa şi vârsta adultă. Ne putem complace în această situaţie, lăsând ca vieţile noastre să dispară într-un vis, sau putem deveni conştienţi. La începutul practicii trebuie să ne întrebăm care este cel mai important lucru pentru noi. Când vom fi în pragul morţii, ce vom fi dorit să fi făcut? Care vor fi lucrurile de primă importanţă pentru noi? În clipa morţii, cei care au încercat să trăiască în mod conştient îşi pun numai una sau două întrebări despre viaţa lor: Am învăţat să trăiesc înţelept? Am iubit cum se cuvine? Putem începe prin a pune aceste întrebări acum.

Iată începutul înţelegerii corecte: observarea vieţilor noastre, constatarea faptului că ele sunt trecătoare şi fugare şi inventarierea lucrurilor cu adevărat importante pentru noi. În acelaşi fel, putem privi lumea din jurul nostru unde există teribil de multă suferinţă, război, sărăcie şi boală. În Africa, în America Centrală, în India, în Asia de Sud-Est şi chiar şi aici în America de Nord, sute de milioane de oameni au parte de o soartă cumplită. Ce are nevoie lumea pentru a încuraja un mod de existenţă lipsit de primejdii şi plin de compasiune pentru toţi? Suferinţa şi privaţiunile oamenilor nu pot fi alinate doar printr-o simplă schimbare de guvern sau o nouă politică monetară, chiar dacă acestea pot fi utile. La nivelul cel mai profund, probleme precum războiul şi foametea nu sunt soluţionate doar prin mijloace economice şi politice. Ele izvorăsc din prejudecăţile şi din frica din inima noastră – iar soluţia lor se află tot în inima omului. Mai presus de orice, lumea are nevoie de oameni care nu sunt atât de înrobiţi de prejudecăţi. Ea are nevoie de mai multă dragoste, mai multă generozitate, mai multă compasiune şi deschidere. În esenţă, problemele oamenilor nu provin din lipsa resurselor, ci dintr-o înţelegere greşită, din frica şi din dezbinarea ce pot fi găsite în inimile oamenilor.

Înţelegerea justă începe conştientizând suferinţa şi greutăţile care există atât în lumea din jurul nostru, cât şi în propriile noastre vieţi. Apoi ni se cere să descoperim lucrurile pe care le preţuim cu adevărat înlăuntrul nostru, să aflăm de ce anume ne pasă realmente, şi să folosim această descoperire ca temelie a practicii noastre spirituale. Când vedem că lucrurile nu sunt chiar aşa cum s-ar cuveni să fie în lume şi în noi înşine, ne dăm seama şi de alte posibilităţi, de faptul că avem potenţialul să ne deschidem spre o mai mare bunăvoinţă iubitoare şi spre o profundă înţelepciune intuitivă. Inspiraţia necesară pentru călătoria spirituală vine chiar din inima noastră. În cazul unora dintre noi, ea va fi întruchipată de sentimentul că există posibilitatea minunată să trăieşti într-o manieră conştientă şi liberă. Alţii se hotărăsc să practice tocmai din dorinţa de a găsi o modalitate prin care să se împace cu prea multa suferinţă din vieţile noastre. Unii au chemarea de a căuta înţelegerea printr-o practică a descoperirii şi interogaţiei, în vreme ce alţii simt legătura cu divinul la nivel intuitiv, sau sunt motivaţi să practice pentru a-şi deschide mai bine inima. Orice ne aduce la practica unei discipline spirituale poate deveni o flacără în inimile noastre, care ne călăuzeşte, ne protejează şi ne conduce la înţelegerea adevărată.

Înţelegerea justă ne cere să recunoaştem şi să înţelegem legea karmei. Karma nu este doar o idee obscură legată de chestiuni esoterice precum nişte vieţi trecute în Tibet. Termenul karma se referă la legea cauzei şi efectului. Asta înseamnă că ceea ce facem şi modul în care facem creează experienţele noastre viitoare. Dacă suntem supăraţi pe mulţi oameni, începem să trăim într-un climat de ură. La rându-le, oamenii se vor înfuria pe noi. Dacă vom cultiva dragostea, ea se va întoarce la noi. Aşa funcţionează această lege în vieţile noastre.

DUREREA

Cum se petrece această îndepărtare de suferinţă în vieţile noastre? Faţă de ce anume rămânem închişi? Dacă ajungem să conştientizăm felul în care rămânem închişi, am început deja procesul de deschidere. Unul dintre lucrurile faţă de care ne închidem sunt senzaţiile de durere fizică. Nu ne place să le simţim, astfel că mintea născoceşte diferite strategii pentru a le evita. Deseori, aceste strategii ies fără echivoc la lumină în practica meditativă. O modalitate de a ignora realitatea senzaţiilor dureroase este de a ne preface că nu există. Strategia funcţionează un timp, dar, în cele din urmă, durerea poate deveni prea mare pentru a o ignora. Acum, tactica minţii este de a arunca, ocazional, câte o privire piezişă spre suferinţă; altfel spus, suntem atenţi la respiraţie şi ne uităm la durere numai cu coada ochiului nostru mental. Asta nu este încă o adevărată deschidere spre ea, o deschidere însoţită de conştientizare şi compasiune, care să ne îngăduie s-o simţim pe deplin. O formă şi mai subtilă de rezistenţă este „proiectul stare de spirit” în care suntem dispuşi să fim împreună cu durerea, dar suntem împreună cu ea tocmai în scopul ca durerea să dispară. Când facem ceva „în scopul ca”, ori când avem aşteptări, nu am ajuns încă la o legătură directă; sub masca conştientizării, noi nu facem decât să încercăm eliminarea durerii, în loc de a o accepta cu adevărat.

Compasiunea nu se poate ivi cât timp există rezistenţă mentală, deoarece ne-am închis faţă de ceea ce este prezent. În cazul durerii fizice, reacţiile noastre condiţionate şi deprinderile noastre mentale sunt uşor de observat. Ele merg de la aceste subtilităţi ale manipulării la paroxismul panicii şi al negării. Dacă nu ne putem raporta direct şi plini de compasiune la propria noastră durere în timpul meditaţiei, cum putem face aşa ceva cu alte suferinţe mai intense pe care le descoperim în noi înşine, în alţii şi în lume? Un aspect important al practicii noastre dharmice constă în a înţelege clar suferinţa şi reacţiile noastre condiţionate faţă de ea, şi în exersarea deschiderii faţă de disconfort, în loc de a-i întoarce spatele. În acest sens, practicarea conştientizării este o practică a compasiunii; ne acordăm permisiunea de a simţi ce este acolo cu deschidere, intrând în contact direct cu experienţa din fiecare moment.”

Editura: Herald
Dimensiuni: 13×20 cm
Număr pagini: 288
Data apariţiei: martie 2015

Preţ: 35 RON

Cartea se poate achiziţiona cu reducere specială de Paște, de pe site-ul Editurii Herald, la prețul de 25,20 RON, accesând acest link

Prețul de pe site se poate modifica ulterior.

Sursa: http://www.edituraherald.ro, http://www.eusunt.ro

Alte postări în categoria Spiritualitate:
Nectarul cuvintelor lui Ramakrishna. Vol. 2 – Mahendranath Gupta
Recenzie: Terapia destinului de Vasile Andru
Recenzie: Jnana Yoga – Swami Vivekananda

 

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s