Recenzie: Depresia. Evadare din infern – Sorin Ene

depresia_micaÎn cartea Depresia. Evadare din infern, publicată la Editura Herald în colecția Terapia, autorul își propune să prezinte într-un limbaj simplu, pe înțelesul tuturor, fenomenul temut al depresiei, care afectează din ce în ce mai mulți oameni în zilele noastre. Citind această carte, orice om obișnuit își poate face o idee despre ce înseamnă acest fenomen nefericit, pentru a se putea înțelege și ajuta mai bine, fie pe sine, fie pe apropiații săi care suferă de depresie.

Aflăm din carte că există numeroase feluri de depresie, cu diverse cauze și forme de manifestare, însă toate constituie o imensă sursă de nefericire pentru cei afectați, care practic sunt în imposibilitatea de a-și mai putea trăi viața așa cum o făceau înainte. Ei se trezesc prinși ca într-o capcană, în care de multe ori nici nu știu cum au ajuns, și din care simt că nu le este posibil să se elibereze.

Prezentarea tipurilor de depresie sub forma unor interviuri cu persoane afectate este o idee foarte utilă, întrucât le dă posibilitatea cititorilor să își dea seama dacă ceea ce simt ei, sau cei dragi lor, se încadrează într-una din aceste categorii. Odată ce poți identifica ceea ce simți și înțelegi despre ce este vorba, lucrurile capătă oarecum o altă turnură, întrucât „dușmanul” își arată fața, devine unul cunoscut, abordabil, și, poate, mai ușor de combătut.

„Toate capitolele din carte sunt structurate astfel: inițial discuția dintre psihiatru și pacient, interpretarea cazului cu posibilele complicații și riscuri, precum și posibilele căi de evoluție în funcție de tratamentul urmat.

Fenomenul depresiv are, precum mitologicul Prometeu, foarte multe fețe. De aceea în carte vor fi mai multe personaje, fiecare cu propriile trăiri și senzații, cu propriile mecanisme de apărare. Punctul comun este prezența depresiei care planează asupra tuturor ca un nor întunecat.”

Indiferent dacă episoadele depresive apar în mod izolat sau sunt o stare resimțită în permanență, suferința este la fel de intensă și e clar că persoana respectivă are nevoie de ajutor. Autorul insistă foarte mult asupra ajutorului psihiatric de specialitate, care presupune tratamente specifice, eventual internare și psihoterapie. Acestea pot într-adevăr să fie decisive în ameliorarea depresiei, salvând chiar viața persoanei, întrucât mulți încearcă să-și ia viața pentru a nu mai simți această durere profundă.

Personal, cred însă că nu ar trebui să lăsăm vindecarea noastră doar în seama medicamentelor și ajutorului exterior. E necesară și o doză mare de sinceritate cu propria persoană, de introspecție, pentru a înțelege ce simțim și de ce simțim în acest fel. Până la urmă, depresia este de fapt o stare de nemulțumire dusă la extrem, datorată discrepanței între ceea ce ne-am dori să fie și modul în care stau lucrurile în realitate, precum și imposibilității de a ne focaliza asupra aspectelor pozitive ale vieții. Însă negarea prezentului și a realității noastre nu este o soluție. Este imperios necesar să putem găsi acele lucruri din viețile noastre pentru care putem fi recunoscători și să ne concentrăm atenția pe aprecierea pentru acestea. De ce să așteptăm să pierdem ceea ce avem pentru a aprecia?

Energia recunoștinței poate face adevărate minuni și putem astfel ajunge să înțelegem că fiecare dintre noi este de fapt binecuvântat de Divinitate și, oricât de dificilă ar fi situația noastră, ea este doar o experiență de care avem nevoie pentru a învăța ceva despre noi, pentru a ne dezvolta și a merge înainte cu o cunoaștere care altfel ar fi fost imposibil de obținut.

Poate cel mai dificil de gestionat într-o depresie este sentimentul că nu poți controla ceea ce ți se întâmplă, că nu te poți opri în nici un fel de a simți sentimentele negative și disperarea. Însă descrierile pertinente ale autorului ne fac să înțelegem că ceea ce simțim este cunoscut, a mai fost trăit și de alții înainte și că există specialiști care știu cu ce se confruntă și cum să abordeze aceste sentimente copleșitoare.

Oricum, e cert faptul că dacă suntem cuprinși de o depresie profundă, care poate conduce și la gânduri de sinucidere, ajutorul unui specialist e absolut necesar.

Una dintre cele mai neplăcute senzații pe care le generează un episod depresiv, este, cred eu, nevoia de a evada din momentul prezent, acel sentiment de “nu eu, nu acum, nu aici”. E dificil să-ți dorești mereu să fugi din propria viață și, pentru a depăși această atitudine, e nevoie în primul rând de o împăcare și acceptare a propriei persoane, cu bune și cu rele, cu unicitatea care constituie farmecul fiecăruia. De asemenea, e necesar să putem manifesta compasiune pentru alegerile nefericite făcute în trecut care ne-au adus în situația prezentă, concomitent cu disponibilitatea de a face noi alegeri, pentru a obține rezultate diferite.

Până la urmă, faptul de a ne găsi aici, în această situație și nu în alta, este, din punctul de vedere al vieții, corect și benefic, pentru că viața nu greșește niciodată și tot ceea ce se întâmplă are potențialul de a ne conduce spre binele nostru suprem. Această conștientizare poate ajuta mult, iar acceptarea situației de viață sau a propriei persoane așa cum este poate conduce efectiv la eliberarea de sub o povară distructivă.

Așadar, după cum putem concluziona din această carte, a apela la ajutorul specializat atunci când ne confruntăm cu stări pe care nu le mai putem gestiona singuri este necesară, pentru că tratamentul ne ajută să ne recuperăm resursele interioare pierdute și să învățăm noi și eficiente moduri de a face față situației. Însă ar fi bine să nu lăsăm vindecarea noastră doar pe seama medicamentelor și să încercăm atât cât putem să facem acea muncă interioară care depinde numai de noi. Altfel, vindecarea poate fi doar una temporară, iar depresia ne poate ataca din nou atunci când ne manifestăm din nou tiparele negative de gândire și comportament. În definitiv, nimeni din exterior nu ne poate ajuta cu adevărat dacă în primul rând nu ne ajutăm chiar noi. Așa după cum spune și autorul, nu există medicamente care să poată schimba gândurile oamenilor.

Editura: Herald
Număr pagini: 192
Format: 13×20 cm