Recenzie: Vieţile Maeştrilor – Baird Spalding

vietile_maestrilorEditura Herald a reeditat de curând cartea Vieţile Maeştrilor, de Baird T. Spalding, în cadrul colecţiei Himalaya. Cartea este un adevărat jurnal de călătorie, presărat cu poveşti fascinante şi învăţături spirituale profunde, care satisfac atât cititorii pasionaţi de aventură, cât şi pe cei care caută să descopere înţelesurile ascunse ale vieţii şi să-şi lărgească orizontul spiritual.

După cum autorul însuşi precizează, el nu încearcă să convingă pe nimeni de autenticitatea celor prezentate în carte, ci lasă pe fiecare să creadă ceea ce consideră că i se potriveşte din toate aceste învăţături. Până la urmă, dacă această călătorie a fost adevărată sau nu, nici nu mai pare atât de important, întrucât adevărata călătorie aici este cea interioară, iar autorul oferă acces la ea oricui este pregătit şi îşi doreşte o asemenea călătorie.

Modul în care această carte este scrisă are ceva captivant, care nu lasă să te plicitseşti nici o clipă şi te face să îţi doreşti să întorci paginile în continuare, pentru a fi martor la următoarele întâmplări relatate. Învăţăturile spirituale sunt extrem de profunde, uneori poate mai mult decât suntem pregătiţi a înţelege, cum ar fi concepţia despre moarte şi tinereţea veşnică potrivit căreia: “Moartea nu este aşadar decât un accident care poate fi evitat. (…) Gândurile de teamă, de durere şi de supărare fac să apară urâţenia numită bătrâneţe. Gândurile de bucurie, de iubire şi de ideal dau naştere frumuseţii pe care o numim tinereţe.”

Înţelepciunea cuprinsă în această carte încurajează fiecare persoană care citeşte să îşi dorească să se dezvolte, să-şi caute în interior sămânţa de divinitate, de iubire, să-şi împlinească potenţialul latent în orice fiinţă umană:

“Este necesar ca sămânţa pusă în pământ să renunţe la ea însăşi pentru a încolţi, pentru a se dezvolta, pentru a se înmulţi. (…) Pentru ca sămânţa să încolţească, trebuie ca învelişul ei să se rupă. Tot astfel, pentru a începe creşterea noastră, trebuie rupt învelişul nostru de îngrădiri. Când perfecţionarea noastră interioară s-a încheiat, noi strălucim, în toată splendoarea, asemenea unei flori.”

Maeştrii cu care autorul intră în contact pe parcursul călătoriei sale nu obosesc să scoată în evidenţă importanţa iubirii şi a respectării legilor divine, o premisă de bază pentru a ne putea manifesta fiecare Hristosul interior. Legătura noastră cu divinitatea este permanentă şi, mai devreme sau mai târziu, toţi ne vom întoarce privirea spre esenţa noastră, înţelegând lipsa de consistenţă şi caracterul trecător a tot ceea ce este material:

“Când suntem copleşiţi de greutăţile vieţii, când suntem sătui de necazuri, când începe să ne chinuiască dorul de ţară, ne putem întoarce cu paşi şovăitori la casa Tatălui. Ne putem întoarce fie după ce am străbătut calea experienţelor amare, fie după ce am renunţat de bună voie la bunurile materiale. Contează prea puţin modul în care am căpătat inteligenţă şi cunoaştere, căci întotdeauna sfârşim prin a ne îndrepta spre un ţel care să ne înalţe spre chemarea venită de sus.”

În repetate rânduri, în carte se insistă asupra greşelii pe care mulţi oameni, precum şi religia, o fac în ceea ce îl priveşte pe Iisus, de a insista mult prea mult pe idolatrizarea persoanei, vieţii şi faptelor sale, în loc să considerăm toate acestea ca pe un exemplu pe care să îl urmăm. Orice om poate, măcar cât de puţin, să încerce să se comporte şi să acţioneze cu mai multă compasiune, blândeţe, iertare sau generozitate. În felul acesta el se poate apropia de exemplul pe care îl reprezintă Iisus mult mai bine decât doar venerând o imagine a unui om considerat ca fiind unicul fiu al lui Dumnezeu.  Aceasta este, de altfel, o altă concepţie care îi induce în eroare pe oameni, întrucât toţi suntem fii ai lui Dumnezeu, la fel de mult iubiţi, dar preferăm, întrucât este mai simplu şi mai comod, să implorăm un ajutor din exterior, decât să ne asumăm această identitate divină şi să acţionăm în conformitate cu ea.

Prin cuvintele lor, Maeştrii reuşesc să se apropie de inimile oamenilor şi să le lămurească celor obişnuiţi cu religia creştină anumite aspecte ale vieţii şi învăţăturii lui Iisus Hristos care sunt greşit sau insuficient interpretate de religie.

Cuvintele Maeştrilor sunt o pledoarie pentru unitatea dintre toţi oamenii, indiferent de deosebirile aparente dintre ei, şi nu ar trebui să uităm nici o clipă că toţi provenim din aceeaşi unică sursă care ne-a creat şi care nu ne abandonează niciodată, în ciuda a ceea ce credem uneori:

“Până acum am trăit în mica noastră lume, fără să vedem imensul univers ce ne înconjoară, gata să vină în ajutorul nostru, de acolo de departe, dacă îi permitem să o facă. Gândiţi-vă că Dumnezeu ne înconjoară şi înconjoară totul.”

Maeştrii care îşi împărtăşesc cunoaşterea în această carte sunt purtători ai înţelepciunii universale, situându-se dincolo de toate religiile şi dogmele cunoscute, iar prin intermediul lor înţelegem că orice religie care există a fost creată pentru a facilita accesul oamenilor obişnuiţi la marile adevăruri spirituale ale vieţii. Însă acest scop s-a pierdut aproape de fiecare dată pe parcurs, iar din religii au rămas numai regulile, dogmele, ritualurile, de multe ori asezonate cu teama impusă de preoţi, în loc să prevaleze adevărurile care stau la baza acestor religii şi a căror cunoaştere şi înţelegere îi poate ajuta cu adevărat pe oameni să îşi îmbunătăţească vieţile şi să evolueze spiritual.

Mesajul principal care transpare din această carte este îndemnul adresat fiecăruia de a se întoarce spre Dumnezeu, spre propria sa divinitate, şi de a manifesta calităţile divine în relaţie cu tot ce ne înconjoară. Orice altceva este o plăsmuire a minţii omeneşti, un iad auto-creat în care putem sau nu să ne complacem să rămânem, după cum alege fiecare.

În final, iată o frază din această carte pe care ar trebui să o avem mereu în minte atunci când avem impresia că liberul arbitru este inexistent şi că suntem puşi în faţa unor situaţii implacabile de către o forţă exterioară nouă, fără ca noi să putem face ceva: “Dumnezeu este puterea pe care o are omul de a gândi drept în toate situaţiile.”

Aşadar, cartea Vieţile Maeştrilor, prin învăţăturile prezentate şi prin interpretările mai puţin convenţionale date cuvintelor şi faptelor lui Iisus Hristos, ne ajută să ne deschidem orizontul de înţelegere şi cunoaştere în feluri pe care poate nu le-am fi conceput, dincolo de dogmele creştinismului. Astfel putem pătrunde în profunzimea ideilor exprimate de Iisus, înţelegând mai bine sensul acestora şi putând să le aplicăm în vieţile noastre într-un fel care să ne ajute cu adevărat.

Editura: Herald
Număr pagini: 400
Format: 13×20 cm