Remediul suprem – Sri Nisargadatta Maharaj

remediul-suprem_micaDeşi ne apropiem de finalul anului, sunt multe cărţi recent publicate care contiună să ne atragă atenţia. Una dintre acestea este Remediul suprem, apărută la Editura Eu Sunt, care ne oferă posibilitatea de a pătrunde tainele înţelepciunii împreună cu maestrul spiritual Sri Nisargadatta Maharaj.

„În cartea Remediul suprem, Nisargadatta explică în termeni clari şi simpli natura Realităţii Absolute, aşa cum au făcut cândva marii înţelepţi din India antică. Suprema realizare a Sinelui poate fi înţeleasă astfel de orice aspirant sincer care doreşte să îi realizeze esenţa”. – Dr. David Frawley, autor al cărţilor Yoga şi Ayurveda, Vindecarea ayurvedică şi Zei, înţelepţi şi regi

„Robert Powell a adus o mare contribuţie prin editarea Remediului suprem. Nisargadatta Maharaj a fost cel mai mare maestru pe care l-am cunoscut în timpul celor şase ani pe care i-am petrecut în India. [Această carte] mă readuce în prezenţa conştiinţei sale absolute”. – Dr. Stephen Wolinsky, autor al cărţilor Inimi aprinse şi Tao al haosului

Maestru al căii Tantra Nath care a atins realizarea supremă, Sri Nisargadatta Maharaj (1897-1981) a locuit şi a predat într-un mic apartament de la periferia oraşului indian Bombay, unde foarte mulţi conaţionali şi occidentali veneau pentru a-l asculta vorbind. În spiritul înţeleptului Ramana Maharshi, el a prezentat Adevărul suprem al non-dualismului în maniera sa unică, din perspectiva realizării Sinelui. Cuvintele uşor de înţeles, dar pline de putere ale acestui maestru ieşit din comun ne pot revela natura noastră ultimă. La fel ca în cazul maeştrilor zen din vechime, stilul lui Nisargadatta este direct, provocator şi extrem de profund, revelând esenţa şi evitând tot ceea ce nu este absolut esenţial. Remediul suprem nu se adresează celor mulţumiţi de felul în care înţeleg spiritualitatea, ci celor care caută un antidot puternic împotriva inconştienţei.

În continuare găsiţi principalele repere din cuprinsul cărţii:

1. Rămâi neclintit în fiinţă şi orice dorinţă de a fi se va risipi

2. Tot ce a izvorât vreodată din cele cinci elemente este pură ignoranţă

3. Remediul suprem

4. Din clipa în care ştii că exişti, vrei să rămâi în eternitate

5. Cel mai mare miracol este vestea că „EU SUNT”

6. Ceea ce poţi uita nu poate fi ceea ce este etern

7. Tu eşti cel care observă apariţia şi dispariţia conştiinţei

8. Pentru un jnani, totul este divertisment

9. În cele din urmă, trebuie să renunţi la orice asociere cu conştiinţa individuală

10. Nu poţi să-ţi aminteşti Absolutul, pentru că nu îl poţi uita

11. Înţelegeţi-vă propria încarnare

Câteva fragmente din cartea Remediul suprem:

“V: Rămâne un fel de paradox. Când cineva începe contemplarea spirituală a vieții, trebuie luate unele decizii cu scopul de a minimiza sau a reduce activităţile lumeşti, astfel încât să dispună de mai mult timp pentru un asemenea demers. Există totodată un anumit sentiment de urgenţă, probabil cauzat tot de iluzia de a fi această persoană. Însă dacă starea de iluminare impune postura martorului pasiv, cum sunt luate aceste decizii şi cum sunt ele executate?

M: Numai acest concept pe care îl aveţi despre voi, este ceea ce decide. Indiferent dacă el este un om mare, unul important, sau unul umil, indiferent ce decide sau crede că decide, este vorba doar de un concept. Adică individul ca obiect se gândeşte că el decide, când, de fapt, un obiect nu poate decide. Dacă nu înţelege, atunci totul este conceptual. Trebuie înţeles că acest complex corp-minte este un simplu obiect, un fenomen, iar un fenomen nu poate acţiona. Prin urmare conceptul este foarte ancorat în complexul vostru corp-minte.

Nu veţi fi niciodată în stare să înțelegeți natura voastră veritabilă; pentru aceasta, centrul percepţiei trebuie să se schimbe. Dacă acel centru al percepţiei este un fenomen, atunci, indiferent încotro aţi privi, acea privire provine tot din centrul fenomenului. Dacă acest centru al percepţiei nu devine el însuşi Numen, nu veţi avea niciodată vreo idee despre adevărata voastră natură.

Cine a hotărât că eu sunt corpul? Un pur concept. Acest concept se află, bineînţeles, în minte. „Eu sunt corpul” nu este decât un concept. Tot un concept este şi că orice acţiune este înfăptuită de acest corp; asta înseamnă că a avut loc o „obiectivare”, ideea că eu sunt acest obiect, corpul. De atunci încolo apare conceptul că ceea ce face corpul este fapta „mea”. Dar îndată ce acest concept este înţeles — adică imediat ce obiectul este cunoscut ca și obiect, falsul ca fals — atunci treci în postura subiectului. Îndată ce ai adoptat acel punct de vedere, obiectul dispare. Atunci tot ce se întâmplă este văzut ca o apariție în mediul respectiv, fără să te simţi preocupat de asta; nu faci altceva decât să observi.

A fi corpul şi personalitatea individuală înseamnă a fi legat de timp. Intervine o măsură a timpului. Tot acelaşi concept care s-a obişnuit să afirme „eu sunt corpul” va spune „eu m-am născut şi voi muri”. Cine afirmă „eu voi muri”? Numai conceptul. Odată eliberat de concept, subiectul este în afara timpului. Pentru subiect nu există conceptul de spaţiu-timp.

Repet, nu numai că acest concept spune „eu sunt corpul”, dar este totodată conştient că este condiționat de timp; de aceea spune el „eu am să mor”. Însă cel care cunoaşte conceptul nu este condiționat de timp; el este complet separat de concept. Corpul moare. Asta ce înseamnă? Nimic altceva decât că gândul „eu sunt”, acel concept, a dispărut. Nimic nu i se întâmplă celui care trăieşte această experiență.

Cel care ştie că are de-a face cu un concept şi că acesta va dispărea, nu este supus experienţei naşterii, a fericirii sau a nefericirii, nici experienței morţii.

……………………………

În ciuda tuturor strădaniilor voastre, realizarea nu se manifestă din motivul acesta: voi vă identificaţi iar şi iar cu corpul vostru; nu renunţaţi nicicum la această identificare. Dacă nu puteți să consideraţi că sunteți altceva, încercaţi măcar să consideraţi că sunteți forţa vitală. Identificaţi-vă cu forţa vitală şi fiţi ca ea. În afară de forţa vitală, ce altceva contează mai mult în corpul vostru? Nimic; forţa vitală este cea mai importantă.

Am să vă mai dau o bună explicaţie a ceea ce este „mintea”. Toate senzațiile pe care le primiţi prin cele cinci simţuri, tot ce vedeţi, auziţi, gustaţi, etc. toate acestea se află chiar în forţa vitală. Ele sunt, până la urmă, adunate în forţa vitală, sub forma cuvintelor: limbajul minţii. Ceea ce n-aţi auzit niciodată, nu veţi putea rosti. Tot ceea ce se întâmplă prin intermediul organelor celor cinci simţuri, tot ceea ce este cunoscut este „fotografiat” şi acumulat în forţa vieţii. Iar limbajul forţei vitale este mintea.

Voi percepeţi lumea datorită suflului vital. Când percepeţi lumea, voi percepeţi cele cinci dimensiuni sau, mai degrabă, cele cinci aspecte ale tuturor lucrurilor pe care le-aţi perceput și înregistrat prin cele cinci simţuri. Prin urmare, suflul vital constituie cea mai importantă forţă motrice care vă este disponibilă. Când o aveţi, înseamnă că şi voi sunteţi. Această atingere a existenţei individuale — sau conştiinţă, sau sentiment de existenţă — şi forţa vitală există mereu împreună, ambele (ca zahărul şi dulceaţa sa).

Care este natura acestei forţe vitale și a acelui sentiment al existenţei? Ele formează chintesenţa jocului celor cinci elemente. Făcând parte din el, jocul se împlinește prin „eu sunt”. Așa că nu încercați să îl fragmentați. Acea chintesență „eu sunt” înseamnă totul. Când îmbrăţişaţi corpul, adică ideea că „eu sunt corpul” reduceți totalitatea la un fragment. Aceasta este greşeala majoră. Oricare ar fi experienţa voastră, studiaţi-o, înţelegeţi-o, dar întrebaţi-vă cine „fotografiază” toate aceste experienţe. Este cumva suflul vital? Voi unde sunteți în toate astea?

Pentru toate speciile, inclusiv oamenii, această forţă vitală este divină. Ea conţine și acel Ishwara sau principiu al conştiinţei. Voi ar trebui să aflaţi cum să vă fixaţi atenţia asupra acestui suflu vital şi să meditaţi asupra Sinelui. Asta rămâne să descoperiți voi.

Suflul vital este condiţionat sau încătuşat de lanţul numelui. El acceptă numele ca fiind „eu sunt”. Aici e greşeala. Ceea ce s-a eliberat de nume şi de formă este Paramatman. Ceea ce este condiţionat de corp, de minte, de nume şi de formă este numit jiva. Limbajul suflului vital este mintea. Aceasta este forţa motrice a tuturor activităţilor. Aveți vreo întrebare asupra acestui aspect, numai pe tema asta? Este foarte greu de formulat întrebări în faza asta. Dacă puteţi să vă stabilizați în suflul vital aşa cum sunteţi, atunci deveniţi manifestarea. Când suflul vital este condiţionat de corp, voi numiţi asta personalitate. Însă, de fapt, suflul vital este răspândit peste tot; este întreaga manifestare, este universal.”

Editura: Eu Sunt
Dimensiuni: 13×20 cm
Număr pagini: 320
Data apariţiei: decembrie 2013

Preţ: 26 RON

Cartea se poate achiziţiona de pe site-ul Editurii Eu Sunt la preţul de 23 lei (11% reducere), accesând acest link

Preţul de pe site se poate modifica ulterior.

Sri Nisargadatta Maharaj, considerat astăzi unul din marii întelepţi ai veacului, a trăit o viaţă obişnuită, până la vârsta mijlocie, fără nici cel mai mic semn al sfinţeniei ce avea să urmeze.

Întâlnirea cu Sri Siddharameshwar Maharaj, maestrul spiritual al sectei hinduse Navnath Sampradaya s-a dovedit a fi punctul de cotitură al vieţii lui. Gurul i-a dat o mantra şi instrucţiuni pentru meditaţie. După aceea a început să aibă viziuni şi uneori cădea în transe. Ceva a explodat înăuntrul lui, dând naştere unei conştiinţe cosmice, unui simţământ al vieţii eterne.

În 1937, după ce a trecut dincolo de ideea „eu sunt trupul”, el a dobândit o stare mentală atât de vie, atât de paşnică şi de glorioasă, încât totul i s-a părut a fi lipsit de valoare în comparaţie cu ea: a atins Realizarea de sine.

În perioada cuprinsă între 1938 şi1981, anul stingerii sale din viaţă, Sri Nisargadatta s-a întreţinut cu numeroşi vizitatori din India sau din diverse părţi ale lumii aflaţi în căutarea unui autentic îndrumător spiritual. Cu toate că Maestrul nu avea educaţie, conversaţia lui era iluminată într-un grad extraordinar. Multe dintre dialogurile purtate cu aceste prilejuri au fost adunate în volumul Eu sunt Acela. Dialoguri despre Absolut, publicat de Editura Herald – apasă link

Sursa: http://www.eusunt.ro, http://www.edituraherald.ro

Alte postări în categoria Spiritualitate:
Roşu stacojiu – Povestiri taoiste din China antică – Stuart Wilde
Suflarea Absolutului – Mooji
Viaţa completă a lui Krishna – Mataji Devi Vanamali

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s